onsdag 20 maj 2015

Hyllning

Ja hej! 

Det var jag igen. Föräldraledig vet ni, men inte bara mamma utan lärare också. Har nu förstått att jobbet hamnar någon annanstans än i tankarna när jag är hemma med baby, min naiva bild av att jag skulle sitta och förkovra mig i skolgrejer under föräldraledigheten är ganska raserad (nåväl jag ska försöka mig på att lärarlyftsplugga i höst, men ändå). 

Idag började dock hjärtat klappa sådär jobbpeppaktigt igen eller kanske var det abstinensbesvär. Det smög sig på redan igår kväll då en kompis meddelade att hon skulle på sitt första lärarvikariat dagen därpå och så ringde hon idag på rasten utan gråt i halsen, snarare peppad hon med och lite smånervös inför nästa lektion med en mytomspunnen sjua. Senare idag genade jag över skolgården här i grannskapet. Massor av ungar lekte där ute, på bollplanen, i klätterställningen, i olika målade rutor på marken. Babyn min tittade storögd på barnen och jag lyfte själv på ögonbrynen när jag hörde en 11-åring någonting slänga ur sig: "Smoke weeed everydaaaay", innan han dribblade vidare. Man bara: va...?



Skolpersonal satt här och där i sina gula rastvaktsvästar, smygsurfande allihop, njöt av solen säkert, men stressade över att behöva rastvakta när de borde fixa grejer. Jag lämnade skolgården med ett fånigt lärarleende och formulerade en lista i huvudet till ljudet av studsande basketbollar långt där borta.

Listan på allting som gör mitt yrke till ett så fantastiskt yrke och varför jag trivs i skolan:

* Jag hänger med tonåringar varje dag och har därmed koll på väldigt mycket coola grejer.
* Jag äter i en skolmatsal - så mycket jag orkar, buffé varje dag, obegränsat med mellanmjölk.
* Att skriva på en white board tycker de allra flesta är svinkul. Jag gör detta dagarna i ända.
* Jag väljer litteratur som vi ska läsa.
* Jag kan högläsa bara ett skitbra kapitel hur vilken bok som helst om jag känner för det.
* På rasten kan jag spela biljard (aldrig hänt i och för sig)...
*...eller hänga i ett prima bibliotek och surra med en schysst bibliotekarie (desto oftare).
* Jag kan tända några ljus en lektion och läsa typ Mumin.
* Eleverna kan sedan jobba med att bygga ett mumintroll i... bark om jag tycker det är en festlig idé.
* Dessa tonåringar som jag träffar varje dag, de träffar jag alltså oftare än mina egna vänner. Vi blir på något sätt ganska nära. Och det är trivsamt. 
* Om jag behöver kontorsmateriel så går jag och hämtar det hos vaktmästaren. Ni fattar? Ett nytt kollegieblock, äkta kulspetspennor, inte torra white board-pennor, o.s.v... Vardagsglädje vardagsglädje.
* Jag har grejer att göra hela tiden.
* Jag skriver snygga uppgiftsinstruktionspapper.
* Jag ritar diplom till elevrådet. 
* Jag börjar snortidigt varje morgon, vilket betyder att jag med all rätt kan gnälla på morgontrötthet.
* Skrivhäften.
* Lamineringsmaskin.
* iPad Mini.
* Klasskassemuffins.
* Läxhjälp.
* Dataskåp.
* Arbetslagsmöte med hembakt sockerkaka av flink kollega.
* Powerpointpresentation.
* Kaffemugg.
* Luciatåg.
* ...

Nej, den tar inte slut men nu måste jag sova. Vill bara betona att listan inte på något vis är ironisk! Jag gillar verkligen mitt jobb, jag älskar möten och jag ser fram emot att få vara i skolan igen. Dock är det ett tag kvar, så jag ska njuuuuta musten ur att visserligen vakna i ottan även nu, men att inte på direkten behöva kliva opp och fixa för att masa sig till pendeln och lektion klockan åtta med ännu tröttare elever som ska analysera typ Det osynliga barnet.

God natt alla mina läsare. Fniss!
Jag har ju inga.

1 kommentar:

Empen sa...

Älskar listan och ditt jobb! Speciellt tänd blev jag på lamineringsmaskinen, älskar den. Obs, ej ironi.

Skicka en kommentar