lördag 16 maj 2015

Smartare än Lasse Kronér

"Smartare än en femteklassare" är ett riktigt asdåligt tv-program. Först störde jag mig bara på de lillgamla barnen, små besserwissrar invaggade i tron om att kunna mer än en vuxen exempelvis ingenjör, marinbiolog, bibliotekarie. Nej hörrni duktigpettrar: vuxna kan mer (oavsett yrke). Slutpratat!

("Men kolla inte på det då". Jag hör nog hur det rasslar till i kommentarsfältet av alla mina läsare som nu retar sig mer på mig och mitt tungsinta lynne än vad jag retar mig på Kronérs motsatta.) 

Hur som helst, gör vad ni vill, så här ligger det till: Den vuxna person som tävlar är ute efter att vinna pengar, närmare bestämt 250 000 kronor som mest. Barnen, de får inte en krona. Om den vuxne är osäker på svaret kan den be ett barn om hjälp och om barnet kan svaret vinner den vuxne pengar. Men om barnet svarar fel så förlorar den vuxne pengar! 

Hur sjukt är inte det här??? Vem har kommit på upplägget och hur kommer det påverka barnen i förlängningen????? 

1) Barnen luras i att de är smartare än en vuxen bara för att de alldeles nyss ägnat ett halvår åt att plugga in typ planeternas namn och ordning eller hur många prickar som finns på en nyckelpiga. Jag frågar mig: Hur mår dessa barn när polletten en dag trillar ned och de förstår sanningen?

2) Om de kan svaret men inte den vuxne, så får den vuxne massa pengar. Är inte detta att utnyttjas på ett alldeles fruktansvärt sätt?

3, och här kommer bomben) Om de inte kan svaretförlorar den vuxne pengar. Förstår ni? Förstår ni skammen, pinsamhetskänslan, skulden i detta? Att på bästa sändningstid svara fel och förstöra allt? De är elva år Lasse! Elva!

Som ni säkert redan har listat ut så kollar jag inte jättemycket på detta program, men ibland råkar det flimra förbi, t.ex. ikväll och då stannar jag en stund för att gotta mig i misären en aning. Som tur är kommer det något gött ur detta, nämligen att jag har en alldeles lysande programidé!!!!!!!!!

Smartare än en femteklassare - tio år senare
eller
Min sanning - Smartare än en femteklassare

"Hej Hedda, välkommen hit. För tio år sedan var du med i Smartare än en femteklassare."
"Mm det stämmer."
"Minns du den perioden?"
"Ja, det var en härlig tid."
"Du minns det så, som en härlig tid säger du?"
"Javisst, det var det då. Man trodde man var smart. Levde på det."
"Men sen hände nåt?"
"Ja..."
"Kan du berätta om det?"
"Ja alltså, när kamerorna stängts av och hypen lagt sig så insåg man liksom. Att man inte alls var så smart som man trott."
"Vad kände du då?"
"Skam..."
"Skam säger du?"
"Ja... Och så kände man sig lite dum. För mig var det kanske extra jobbigt efter det där som hände..."
"Vad var det som hände, där 2015, i tv-studion? Kan du berätta Hedda?"
"Mm alltså jag svarade fel..."

(O.s.v., o.s.v....)

Jag är i alla fall smartare än Lasse Kronér. ©




1 kommentar:

Skicka en kommentar